připravil Fery Polívka, Plzeň
19.únor 1945
Americký V.sbor námořní pěchoty pod velením generálmajora H.Schmidta se vylodil na ostrově Iwodžima. Tento ostrov byl nazýván jako „Sírový“. Dominantou ostrova byla hora Suribači s výškou 166m.
Na začátku r.1944 žil na ostrově malý počet Japonců odkázaných na dešťovou vodu. Ekonomický význam ostrova byl zanedbatelný. Japonské armádě sloužil jako pozorovatelna pro případný letecký či námořní útok na císařství.
Pro americké letectvo byl ostrov mimořádně důležitý vzhledem k tomu, že se nachází na půl cesty bombardérů B-29 letících z Marian na Tokio, což činilo cca 1200 km. Na ostrově byla i tři letiště.
Japonský ministerský předseda Todžo pověřil velitelem ostrova generálporučíka Kuribajšiho s posádkou 20.000 vojáků. Energický a cílevědomý generál pracoval před válkou jako asistent japonského vojenského přidělence ve Washingtonu a studoval taktiku amerických vojsk v Texasu.
Americké námořnictvo mělo ostřelovat ostrov deset dní, ale pro nedostatek munice se doba zkrátila na pouhé tři dny. Námořnictvu pomohla letadla B-29 a B-24 startující z Marian, která ostrov bombardovala a rozbila obranné pozice Japonců. Někteří jap. vojáci byli tak zděšeni bombardováním, že se vraceli k moři aby se vzdali mariňákům. Japoncům se podařilo při ostřelování lodí těžce poškodit jeden křižník, několik torpédoborců a vyloďovacích člunů. Byla také dvěma kamikadze zasažena letadlová loď Saratoga a letadlová loď Bismarck Sea byla potopena.
Světoznámá fotografie z akce mariňáků – vztyčení americké vlajky na vrcholu Suribači se odehrála ve dvou fázích.
- Nejprve postavili malou vlajku
- O tři hodiny později postavili na stožáru velkou vlajku USA.
U druhého vztyčení vlajky byl fotograf J. Rosenthal a jeho fotografie
se stala světoznámou.
Nadchla a inspirovala amerického sochaře Felixe de Weldona, který v r. 1954 vytvořil velké sousoší u Válečného památníku námořní pěchoty v Arlingtonu ve Virginii.
Krutost bojů na Iwodžimě dokládá skutečnost, že z oněch 12 mužů kteří stavěli vlajky se dožilo konce války pouhých šest a to pouze tři z fotografie J.Rosenthala.
Některé úseky Iwodžimy byly mariňáky označovány jako“mlýnek na maso“. Již 4.března když se ještě intenzivně bojovalo, přistála první poškozená B-29. Bitva o ostrov skončila 25.března. Cena za vítězství byla vysoká-6000 am.vojáků padlo a 17 000 bylo zraněno. Z japonské posádky čítající 20 000 přežilo pouhých 216 vojáků kteří se vzdali. Američané na Iwodžimě zajistili provoz letišť z nichž vzlétaly stroje P-51 aby doprovodili B-29 nad Japonsko. Dá se říci, že dobytí ostrova stálo mnoho životů, na druhou stranu mnoho jiných zachránilo.